20 dolog, amit jó, ha tudsz, mert utálják a pincérek!
2019. március 13. írta: AirChef

20 dolog, amit jó, ha tudsz, mert utálják a pincérek!

 Sokaknak furcsán hangzik, de mint vendég is alázatosnak, előzékenynek, és udvariasnak kell lennünk. Az a játék, amit úgy hívnak, hogy vendéglátás, kétoldalú és mindenképp előzékenységen alapuló közösségi történés. A szakmaiságon kívül bizony a legfontosabb az emberi oldala, amit sajnos sokszor mindkét szereplő elfelejt. A pincér és a vendég is meg kell adja a tiszteletet egymásnak! Balgaság lenne azt feltételezni, hogy mert valaki vendég, és ő fizet, már nem vonatkoznak rá alapvető betartandó viselkedésminták

felszol4.jpg

1.

Ha belépsz egy vendéglátóhelyre, KÖSZÖNJ! Ennek módját és frekvenciáját illetően alkalmazkodni kell a hely attitűdjéhez. Soha nem harsányan, és hivalkodón! Ha a helyzet úgy kívánja, és éppen nem fogad senki, kicsit hangosabban is lehet, de nem ordítva. Figyelem: a motyogást nem hallja senki, a pincér nem tud százfelé figyelni, ezért legyünk vele türelmesek, ha úgy vesszük észre, hogy nem vett észre. Ez alól nyilván kivétel a flegma, a telefon nyomkodásába elmerült, típus. Viszont ez nem azt jelenti, hogy ettől már nekünk is bunkónak kell lenni, hanem köszönjünk újra illedelmesen.

2.

Mikor belépünk egy vendéglátóhelyre, ne szerencsétlenkedjünk, mert ennél idegesítőbb nincs is a személyzet számára. Aki belép, és bambul mélán, értetlen kifejezéssel az arcán, és teljesen tanácstalanul áll, az már alapban elkezd játszadozni a pincér türelmével. Ne gondolja senki, hogy beléptekor telepatikus úton kiszedik a fejéből, mit akar. Ha már bent vagyunk, menjünk oda a pincérhez, és egyszerűen mondjuk el, mit szeretnénk. Ha pedig nem vagyunk meggyőződve arról, hogy ez a mi helyünk, illedelmesen kérdezzünk.

3.

Akár a pultnál, akár leülve egy asztalhoz, soha NE alkalmazzuk a „Lesz egy…” kifejezést! Ez a mondatkezdés az, amitől égnek áll a haja minden pultosnak és felszolgálónak. Kezdésnek meglesz a véleménye a vendégről, bár mosolyogni fog. A „Kérek szépen…”, „Legyen szíves…” célravezetőbb.

4.

Kézlengetéssel, csettintgetéssel, és bármiféle nonverbális kommunikációs hadonászással soha ne hívjuk fel a figyelmet magunkra. A pincér is ugyanolyan ember, mint mi, és mielőtt ezt a megalázó hívogató módszert alkalmazná valaki, gondolja át! Legyen a vendég türelmes, vegye fel a szemkontaktust, diszkréten bólintson. Előfordulhat, hogy a személyzet megcsúszott a felszolgálással, de ez soha nem az ő hibájuk, hanem a mindenhol uralkodó munkaerőhiány hozadéka. Ha már valaki egy étteremben eszik, ne rohanjon, adja meg a módját. Abban az esetben, ha időhiányban szenved, inkább ne az éttermet, inkább egy gyorsabb megoldást válasszon.

5.

Füttyenteni tilos! Ez roppant nagy bárdolatlanság, még ha az is a munkája a pincérnek, hogy kiszolgáljon minket. Adjuk meg neki a tiszteletet!

6.

Halló… Helló… Figyu... Légyszike... Hozzál már egy… Gyere már egy kicsit… - Nem a haverunknak szólunk! A pincér a vendégért van, az ő kiszolgálását végzi, és az a célja, hogy jól érezze magát. Alapvető udvariasságot kell tanúsítani, és bizony az a vendégnek is jó, ha a pincér is jól érzi magát, és szívesen foglakozik vele.

7.

Szeretnék kérni egy… Vagy inkább…. Vagy mégis… stb. - Csak abban az esetben szólítsuk a felszolgálót, ha már eldöntöttük, mit rendelünk, vagy a segítségét szeretnénk kérni valamiben. A bizonytalankodás időrabló, és kifejezetten idegesítő tud lenni. Javaslat: nézzük át az étel- és itallapot alaposan!

8.

Csak egy kávét kérek. - Ez a mondat étteremben kifejezetten ciki. Aki járt már külföldön, ott szó szerint felállítják az ilyen vendéget. Aki csak egy kávét fogyasztana, menjen kávézóba, cukrászdába. Ha egy étteremben épp szervizidő van, alig van hely, olyankor nem szívesen ültetnek le senkit egy kávéra. Nálunk még az ilyen vendég elküldése nem annyira szokásmód, de ne borzoljuk az idegeket feleslegesen.

felszol5.jpg

9.

Nem érek rá, lehetne soron kívül? - Amennyiben nem érünk rá, NE üljünk be étterembe! Nem futószalag, és nem gyár. Erre van mondjuk a street food. Ennél a mondatnál a pincér mosolya mögött, ha jól figyelünk, el fog hangozni néhány jelző az irányunkban. A másik dolog, hogy ez nem a felszolgálótól függ. A felvett rendelések ütemében a konyha készíti az ételeket, és ebben a sorrendben tudják kihozni. Azt ne várjuk, hogy a kedvünkért a teljes konyha abbahagyja a munkát, félredobja az épp készülő ételeket. Bár ez kivitelezhető, ha épp nincs annyi asztal.

10.

Ön szerint melyik a jobb? - A felszolgáló teljesen tisztában van az étlapon szereplő ételekkel, és biztos van kedvence is. Ahány ember, annyi ízlés - de az az ő kedvence. A másik: mi az, hogy jobb? A kérdést úgy lehet feltenni: Ön mit ajánlana? Hajrá! Ebben az esetben biztos lehet a vendég abban, hogy a pincér segíteni fog.

11.

Feleslegesen ne ugráltassuk a felszolgálót! - Aki kicsit is ismeri a pincérek életét, tudja, épp elég kilométer van a lábában egy műszak alatt, és épp elég más teendője van. Nem csak abból áll a dolga, hogy felszolgálja az ételt, hanem figyelnie kell a többi vendégre, a konyha hívószavára, az érkező és távozó vendégekre. Sőt, sok esetben még a pult mögött is tevékenykedik az italok elkészítése miatt. Akkor hívjuk őt az asztalunkhoz, ha tényleg szeretnénk valamit.

12

Ez nagyon drága! - Ki ne ejtse a száján ezt senki a pincér jelenlétében! Egyrészt meglesz a véleménye, másrészt nem illik. Az étlapon ugyebár szerepelnek az árak, tehát tudjuk, mit veszünk. Sőt, dönthetünk úgy is, hogy ez nem felel meg az igényeinknek, és továbbállhatunk. Azt meg jó, ha tudjuk, a felszolgálónak a legtöbb esetben kevés köze van az étterem árképzéséhez, azzal más foglalkozik. Teljesen értelmetlen ezzel fárasztani.

13.

Figyeljünk a pincérre! - Bármennyire is furcsán hangzik, a pincér is ember! Van magánélete, barátai, családja, problémái, jó és rossz napjai, és mint vendégnek, ugyan nem feladata senkinek ezt figyelembe venni, viszont nagyon hálás tud lenni, ha empátiával viseltetünk irányába. Ez azért is fontos, mert van, hogy ők is hibáznak. Ne rójuk fel egyből, és ne húzzuk le őket, se az éttermet. Türelem!

14.

Étkezzünk kulturáltan! - Az éttermet soha ne keverje össze senki az otthoni étkezéssel! Itt ugyan nem nekünk kell magunk után rendet csinálni, de ez koránt sem azt jelenti, hogy maszatoljunk, morzsázzunk, piszkoljunk és pecsételjünk! Nyilván előfordulhatnak kisebb malőrök, ezzel semmi gond nincs, de ha disznóólat hagy valaki maga után, legközelebb nem lesz őszinte a pincér mosolya.

15.

Ételt és italt ne vigyél be étterembe! Azt ne csomagolgasd ki, és ne majszoljad az két napos szendvicsedet! Mert az ultragáz!

felszol2.jpg

16.

Ha az étlapon egy étel körettel együtt van feltüntetve, az azért van, mert a séf így alkotta meg az ételt. Ha ez nem felel meg az ízlésünknek, ne kezdjünk el a felszolgálónak nyavalyogni, panaszkodni, és megmagyarázni a mi igazunkat. Szóljunk neki normálisan, és meg fogja oldani a problémánkat, még akkor is, ha közben a séf kétszer leharapja a fejét.

17.

Viselkedjünk normális, emberi módon! - Hangoskodni, vulgáris kifejezéseket használni, trágár módon véleményt nyilvánítani bunkóság. Ezzel megzavarhatunk másokat, és tönkretehetjük az étterem hangulatát. Nem csak saját magunkkal teszünk rosszat, hanem az étteremmel is, nem mellesleg a pincér nem óvónő, és nem az anyukánk, pláne nem kidobó-ember. Ha mulatozni szeretne valaki, arra megvannak azok a kultintézmények, ahol zokszó és különösebb megbotránkoztatás nélkül duhajkodhat bárki.

18.

Ha az étterembe lépünk, hagyatkozzunk a pincérre az asztalválasztás tekintetében, mivel ha épp előttünk végzett valaki, nem biztos, hogy fel van ránk készítve az asztal. Mind a vendég, mind pedig a pincér kellemetlenül érezheti magát.

19.

Ha valakinek problémája van az étellel, nem kell egyből balhézni, a szakács sem mindenható, és tévedhetetlen, sőt, az ízlések teljesen eltérőek. Ne aggódjunk, ha normálisan elmondjuk a problémánkat, biztos lehetünk abban, hogy a pincér mindent megtesz azért, hogy elégedettek legyünk. Akár ki is cseréli az ételt.

20.

A szervízdíj a közhiedelemmel ellentétben nem azért van, hogy a borravalót helyettesítse, sajnos a legtöbb helyen a szervízdíjat a pincér meg sem kapja. Épp ezért, ha elégedett a vendég, és úgy gondolja, hogy megérdemli a pincér, éreztesse köszönetét.

Köszönöm: Császár Péternek a segítséget! 

A bejegyzés trackback címe:

https://airchef.blog.hu/api/trackback/id/tr2814665293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.03.14. 15:25:53

Ekkora és ennyi marhaságot régen olvastam címoldalon...

mildi 2019.03.14. 16:04:27

az 1. pnt sztem így ebben a formában bunkóság. pláne ebédidőben, mikor több asztalnál is esznek, nem biztos, h díjazzák, ha minden egyes belépő bekiabál az éterbe.
helye válogatja, ha a pincér vezet az asztalhoz, akkor ő úgy is oda fog menni az érkező vendéghez=nem kell kiabálni, ha szabad asztalfoglalás van, elég az asztalnál köszönni a pincérnek. az előteres étteremre persze igaz az 1. pont
2. define bambulás! beléptem, percek óta nézelődök, láthatóan nem tudom, h most merre menjek, nem ismerem a helyet, személyzet farkasszemet néz velem, de nem jön oda? tbh ilyen esetben szarom le az idegeit

a többi oké.
a 15. bakker, ilyen létezik? :D

Jóska Pista 2019.03.14. 16:19:20

A szervízdíj pontosan mi is? Átverési díj? Ha a szakács bérét, az étterem fűtési költségét, stb. be tudják építeni az ételek árába, akkor a felszolgálás díját miért nem?

darlacko 2019.03.14. 16:39:30

Aki szwrvízdíjon felül borravalót is ad, az egy balek. Vagy-vagy. A pincér, ha már a vendéget tudja terrorizálni, megszégyeníteni, gúnyolni, sértegetni, pocskondiázni a borravaló hiánya vagy túl alacsony összege miatt, akkor lehetne benne annyi vér, hogy a főnökét rászorítja, hogy több fizetést adjon neki, így nem kellene a vendéget kopasztani (cigánykodni) borravalóért a szervízdíjon felül. Nem a vendég problémája, hogy a pincér képtelen az érdekeit érvényesíteni a tulajdonossal szemben...
A többi nyafogást se kell komolyan venni. El kellene már jutni oda, hogy a pincér van a vendégért, nem fordítva. Ne legyünk bunkók, ennyi.

darlacko 2019.03.14. 16:40:57

@Jóska Pista: +1 na erre céloztam én is. A pincér bérezése ne legyen már a vendég gondja.

encir 2019.03.14. 16:44:34

Előzékeny és udvarias vagyok mindig, de alázatos nem leszek - és a pincér se legyen az.

Boar. 2019.03.14. 16:46:05

Fordítva ülsz a lovon bazdmeg...
Nem, vendégként nem kell alázatosan viselkedni. Nem, nem erről szól a (fizető) vendéglátás amit te összehablatyoltál.
Pár napja "világevő" kollégád már összerakott egy ilyen listát, az is kiverte sokaknál a biztosítékot. Muszáj volt bebizonyítanod, hogy még nagyobb hülye tudsz lenni?

kocsmagomba 2019.03.14. 17:57:35

@Boar.: egyetértek, ez teljesen elképesztő! Olyan helyre én nem is megyek be, ahol nem a pincér vesz észre és nem ő köszön elsőnek, és mutatja meg hová ülhetek. Ez az alap, a többi utána jön. Felbaszott ez a blogbejegyzés engem, mint ismerten türelmes embert is... ;)

kocsmagomba 2019.03.14. 18:03:13

Ezt a blogbejegyzést túltoltuk Béláim!

kocsmagomba 2019.03.14. 18:23:46

@mildi: nyilván a blog szerzője valami balatoni strand éttermi szintű vendéglátásban gondolodik, esetleg Tisza tó, bár ott ritkább a pincér, mint a kárókatona.

Szerintem ez az egész blogbejegyzés a tisztességes pincérek számára MEGALÁZÓ!!!

Em.MA 2019.03.14. 20:26:21

Többekkel egyetértve szerintem is el kellene már felejteni ezt a borravaló/hálapénz dolgot. A vállalkozó építse be az árba az összes költséget, az alkalmazottak tisztességes fizetését is, én meg ha elégedett vagyok, hálából máskor is hozzájuk megyek, illetve másoknak is ajánlom a helyet.
Az alázatot is többen írták előttem, inkább kölcsönös tisztességes viselkedés legyen helyette.
Ha én vendég vagyok, akkor a vendéglátónak kell bizonyos gesztusokat elsőnek megtenni, ez pl. kimondottan az üdvözlés, vagyis a köszönés. Vagy belépéskor, vagy az asztalnál.
Bamba birka: idegen helyen vagyok, nem tudhatom a szokásaikat, ne idegeskedjen a pincér, hanem jöjjön oda segíteni.

Minden szolgáltatással foglalkozó leírhatná a maga kis illemkódexét a vevői felé, de azért az úgy van, hogy aki ilyesmire adja a fejét jó, ha tudja, neki kell tudni elviselni, kezelni azokat a vevőket, akik nem feltétlenül úgy viselkednek, ahogy azt ő elképzeli. Természetesen nem a bunkó, megalázó provokációkról van szó, de még azt is megfelelő konfliktuskezelő technikával illene kezelni. Ezen felül, rossz napja mindenkinek lehet, legyünk toleránsak egymással.

'it's cool to know nothing' 2019.03.14. 21:50:30

"a pincér is ember" ezt háromszor-négyszer is sikerült leírni. Egy amatőr igen (egyetemista nyáron) lehet az. Egy profi meg nem. Egy profi szakember, nem ember, hanem szakember. A privát emberi mivoltát otthon hagyja és teszi a dolgát.
Éppen attól profi, hogy mosolygósan tud kezelni bármilyen nehéz helyzetet is, mert a legnehezebb ügyfél is ügyfél (vendég).
Aki nem tud bánni az emberekkel, az ne foglalkozzon emberekkel. Van egy csomó más állás is (pl. lehet traktort vezetni és növényeket permetezni, ott nincs ilyen probléma).

CyberPunK 2019.03.14. 21:52:27

4-5-6: Ha már fel kell hívni a pincér figyelmét, akkor az egy sarki kifőzde, és nem egy étterem.

13: ja, ez az empátia jó dolog, de ha nem azt hozza amit kértem, akkor nem látja el a feladatát. Nem kötelező dolgozni, ha szar napja van.

2 és 18: ezt így hogy a francba hoztad össze? Komolyan az az elvárás a vendégtől, hogy belépve üldözze az első pincért?

CyberPunK 2019.03.14. 21:54:25

Ja, amúgy ne izgulj, kb az elsők között lesztek akiket robotokra cserélnek.

gipszfej 2019.03.14. 21:58:43

A pincér is ember. Oké. Egy szolgáltatás része, aminek én pedig -mint vendég- a végcélja. Akkor a tisztelet kölcsönös legyen. A minap egy elegáns fővárosi étteremben a pincérnek nevezett véleményezte az ételválasztásomat. Én erre véleményeztem a viselkedését. Még neki állt feljebb.

Transporter77 2019.03.14. 22:22:43

Szervízdíj? Én fizessem az étterem felújítását is, vagy a szervizelését, ha elromlik valami. Szerintem szervírozási díjat akartatok írni-nem?

az_igazi_trebitsch 2019.03.14. 22:31:34

@Transporter77: Igen, szervizdíj a neve. A szállodában a szobaszerviz sem azt jelenti, hogy megjavítják a vízcsapot.... :-)

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2019.03.14. 22:54:24

de sok Kurvafontos Nehogymáénköszönjekelőre Nehogymáadjakborravalót (a Kutyaszorítóban nagyjából összefoglalták, miért adjál) Elvtárs kommentel ide...

Sinnerman17 2019.03.14. 23:39:33

Elolvasva ezt, meg múltkor a másik blogbejegyzést és a hozzászólásokat: elég nagy zavar van a fejekben.
A pincér nem illemtanár, ne neveljen, a szabadidőmet eltölteni megyek oda. Természetesen az étterem munkahely és nem játszótér, ezt minden vendégnek illik tiszteletben tartani, de sokféle ember van, kellemes és kellemetlen is. Ezt fel kell fogni, el kell fogadni, bánni velünk, alkalmazkodni hozzánk. Ez a te szolgáltatásod része. Ha nem megy, nézz magányosabb foglalkozás után! Ha a szervízdíj szerepel a számlán, nem adok borravalót. Eszemben sincs az étlapon szereplő ételek árait egynél többször felszorozni. Problémát okoz a számla szétszedése? Nem érdekel, oldd meg, a te szakmád. Ez a 21. század, mindenki kártyával, meg felválthatatlan, nagy címletű bankjegyekkel kószál. Legyél tiszta és ápolt, beleértve a kezeid, körmeid.
Cserében nem teszek úgy, mintha sommelier lennék, csak azért, mert voltam kétszer borkóstoláson. Nem teszek úgy, mintha séf lennék, csak azért, mert voltam száz disznótoron, vagy mert magamra főzök 18 éves korom óta. Amit jól csinálok, és van hozzá házi alapanyagom, úgysem rendelem étteremben. Nem teszek úgy, mintha értenék a felszolgáláshoz, csak mert jártam párszor étteremben. Nem fogok feleslegesen okoskodni - ha te sem - legfeljebb kérdezni. És cserébe nem teszek úgy, mintha azért az 5-10-15-20000 forintért a lelkedet vettem volna meg, de te szolgáltatsz, nem én.

Sinnerman17 2019.03.14. 23:50:55

@Dr. Gy. Dr. Fűegér:
De sok tánc- és illemtanár lelkületű pincér blogol ide..

darlacko 2019.03.14. 23:52:31

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: Amerikában a pincér sok helyen sub-minimum wage-t kap vagy kizárólag a borravalót kapja. Teljesen más a bérezés, mint Magyarországon. Magyarországon kapnak fizetést és a borravaló a luxusprofit.
Japánban ismeretlen a borravaló, mégis a szolgáltatások színvonala messze a magyarországi felett van.

Farting driver 2019.03.15. 00:42:39

A szerző biztosan provokatív céllal írta a "cikket". Mert nem hiszem, hogyha írni megtanult, akkor ekkora marha lenne.
A magyar vendéglátás - tisztelet a kivételnek - olyan, mint maga az ország: balkáni, bugris, lehúzós.
Szervizdíj mellé még jattot is adjunk? Ne röhögtess már, tesó. A szervizdíj azt jelenti, hogy szolgáltatási, felszolgálási díj. Tehát kifzetem ezt is, meg az étel és ital árát is. Ezek után még mit kéne kifizetnem? Ökör. Ha a pincérnek nem tetszenek a munkafeltételek, akkor ne vállalja el a munkát.

Arcade Macho 2019.03.15. 00:51:59

en csak a kifozdebe jarok, de ott siman lesziazott a kislany, annak ellenere hogy jonapottal koszontem
mondhatnam hogy szivemre vettem de egy tizest fiatalodtam :)

Arcade Macho 2019.03.15. 00:53:23

@Farting driver: "Szervizdíj mellé még jattot is adjunk? Ne röhögtess már, tesó."

nem rohogtet hanem atbasz...
ha megnezed, akkor alig lehet eszrevenni, hogy van ott szervizdij...

cardiobascuralis 2019.03.15. 00:59:35

Ezt a sok faszságot honnan szedted?
Baszd meg, ez még a feleségeddel szemben is a tipikus papucs viselkedés, nem egy pincérrel szemben.
Alapfokú tisztelet oké, de baszd meg, nehogy már a szántóföld trágyázza meg a gazdát.
Eleve onnan, hogy alap, hogy a személyzet köszön előre, ha bemész bárhova, nem a vendég, a többi mérhetetlen baromságról nem is beszélve.

cardiobascuralis 2019.03.15. 01:01:54

"A szervízdíj a közhiedelemmel ellentétben nem azért van, hogy a borravalót helyettesítse"

Hát mi a faszomért, te szerencsétlen segg?

kacsalekvár 2019.03.15. 01:33:06

Kértem egyszer egy pálinka koktélt. A pincér sértődötten közölte, hogy pálinkát nem keverünk, ezèrt olyat ő nem hoz ki, válasszak mást... ??? Mondom neki ingerülten, "ez nem sajàt agyszülemèny, ott van az itallapotokon, b@szdmeg." Erre neki àllt feljebb, elkezdett kioktatni a pálinkaivás kultúrájáról. Azon a ponton kértem a számlát.

Kedves poszt író, szerintem te is pont ilyen frusztrált pincér lehetsz. Ha egy ilyen zaklatott listát tudsz írni a sérelmeidről, akkor totál ki lehetsz égve.

Arcade Macho 2019.03.15. 01:47:50

@kacsalekvár: "Mondom neki ingerülten,"

nocsak nocsak mekkora gurmantok vannak itten...
a turhával felturbozott palinkakoktelra buksz?

bandigyerek 2019.03.15. 04:38:36

21: Egyébként meg ne zavarjuk a kedvenc éttermünk személyzetét olyan faszságokkal, hogy zabálni meg inni akarunk, oldjuk ezt meg otthon, elég ha minden hónapban beküldünk húszezer forintot és kész.

n3spr3ss0 2019.03.15. 05:42:17

A strandpapucsos, kemping nadrágos urak most jól megmondták a magukét a viselkedésről. Ha késsel, villával tudnának enni, az jobb lenne.

FikkFakk 2019.03.15. 06:14:52

Fozz magadnak otthon: jo is lesz, olcsobb is, es az ilyen nemes lelku pincereket is ki lehet hagyni a kepbol.

Arrol nem lehetne irni egy ma oly divatos 10es listat, hogy hogyan viselkedj pincerkent?

Etniez 2019.03.15. 06:55:21

A kettes pont nettó faszság, nem volt gyerekszobája az írónak? Étterembe belépve várakozni kell, amíg jön a pincér és a helyemre vezet. Normális helyeken ez így szokás...

Hivatásos Beszólóművész 2019.03.15. 07:12:42

A pincér is ember, lehet rossz napja, lehet fáradt, lehetnek otthon gondjai...
Ahogy a péknek, a portásnak, a könyvelőnek, az adminisztrátornak és a vadakat terelő juhásznak is.
Érdekes, azt ha ezeknek baja van, mindenki lesz#rja, csak mindig a szuperistencsászár pincér az, akinek a kis lelkével kell foglalkozni, mintha mindenki azért lenne ott, hogy a pincérnek jó legyen. Egy orvos sem vághatja le a kezed helyett a lábadat, mondván rossz napja van.

Borravaló/szervízdíj - ősi román szokás, mindem vállalkozás úgy néz ki, higy az árak tartalmazzák a költségeket+a profitot. A költségbe benne kell legyen az összes bér, anyagköltség, engedélyek költsége... Ne kelljen már mertcsak alapon plusz pénzt adni valamiért. A pék sem kér el kenyér+10%ot azért mert a pultos kiscsajnak nagyon alacsony a bére.

Sinnerman17 2019.03.15. 07:28:19

@n3spr3ss0:
Persze, hogy jobb lenne, csak éppen semmi közöd hozzá. Ha elég jó főúr-alapanyag vagy, menj el olyan étterembe, ahol szigorú dresszkód van érvényben a vendégek számára, öltözz be pingvinnek, és húzzál fehér kesztyűt. Ott csupa bécsi keringő az élet, biztosan nem találkozol rosszindulatú, kekec vendéggel, az elit nem olyan.

szepipiktor 2019.03.15. 07:34:54

Láthatóan egy pincér torzult véleménye ez az írás.
Ha az alap etikettet betartom, azaz köszönök (persze elvárom azt is, hogy a személyzet IS KÖSZÖNJÖN! és lehetőleg ELŐRE!) és nem füttyögök meg parasztkodom, akkor a többi pont abszurd.
Igen, jogom van téblábolni, mert mondjuk először vagyok ott és fel kell mérnem a terepet, hova üljünk, huzat, WC, a vendégek útvonala stb., és ezt a pincér türelmesen viselje el és SEGÍTSEN!
Hogy milyen szóhasználattal rendelek, ahhoz meg a szerzőnek semmi köze sincs, nem az az apám, nem az iskolai tanárom, nem azonos környzetből érekeztünk!
És talán a pincér alapfeladatait kellene sorra venni!
Hogy amikor a vendég megérkezik, akkor az alap folyamatokat ismeri-e? Hogyan és mikor kell odajönni, mikor mit kell felvenni és kihozni, hogyan kell figyelni az asztal "tartalmát" stb.
Ezt a mai hatalmas önérzettel bíró pincérek már nem ismerik, hiszen a többségük nem iskolában, majd az asztalnál tanulta a szakmát.
Erre utal több előttem szóló is, a lista jelzi, a írójának fogalma sincs a pincér, a vendéglátás írott és írtalan szabályairól.

mildi 2019.03.15. 07:39:11

@FikkFakk: étteremben olyasmit eszek, aminek otthon nem állok elkészíteni. pl. pizza, mivel az én sütőmben nem lehet normálisat sütni, nem arra való. vagy pl. bmi, ami sok olajban sül. valóban sokban, pl. lángos (oké, az nem étterem). egyetlen háziasszony nem fog felönteni neki 5 liter magas forráspontú olajat. a 400 ft-os fél liter nem olyan eredményt ad, ha tótágast állsz, akkor sem. ezek konyhatechnikai kérdések.
vagy olyasmit, amit csak én szeretek a családban. és csak magamra nem fogok vele szöszmötölni :D

mildi 2019.03.15. 07:40:40

@Hivatásos Beszólóművész: persze, lehet rossz napja. akkor nem mosolyog 120 foggal. de! akkor is pincér. majd a szabadnapján moroghat. melóban nem.

Error Macro 2019.03.15. 08:01:41

Mint néhai pincér, egyáltalán nem csodálkozom, hogy Magyarországon lasszóval és hálóval kell fogni a munkatársakat a vendéglátásban (is) :D és ennek nem csupán az alulfizetés és a kihívásokkal teli munka az oka, hanem a tapló vendégek nyomorult kisstílűsége is.
Tény, hogy mivel nehéz jó munkaerőt találni az étteremtulajdonosoknak meg kell elégednie azzal, ami van - a képzetlen munkaerővel, ezért gyakoribbak is a súrlódások a vendégekkel, de egy igazi ember (PLÁNE, ha pincér) MINDIG a megoldást keresi, nem a felelőst vagy az alkalmat a mérgelődésre.
Vannak rossz pincérek, tény - de ettől még nem kell mindőjükhöz alapból tahó vendégként hozzáállni.
Ennyi balfasz, "namajdénmegmondom", "nehogymáénlegyekajófej","nehogymáadjakborravalót" szemétrevaló hozzászólót régen hordott össze a szél :)
A cikk mindössze arról ír, hogy hogyan ILLIK VISELKEDNI, ha étterembe (vagy akárhová) megy az ember, attól hogy fizetsz egy szolgáltatásért még nem jogosít fel arra, hogy egy tajparaszt legyél, akinek mindent szabad.

Error Macro 2019.03.15. 08:14:13

@szepipiktor:
Jogodban áll odatéblábolni az első pincérhez és MEGKÉRDEZNI, hol érdemes ülnöd, ha ilyen igényeid vannak, de általában ha látják, hogy kommancs módjára erre-arra osongatsz, térképezed fel a terepet, akkor odamennek hozzád és megkérdik, hogy most mi van? :D (legalábbis ez lenne az alap).
Hogy milyen szóhasználattal rendelsz, az valóban a te dolgod, de ne csodálkozz, ha a pincér nem mosolyog minden "hozzá' má' egy" után :)
Én az asztalnál tanultam a szakmát, előny volt, hogy tudok VISELKEDNI és igen jó pincér vált belőlem, szerencsére külföldön (azért ott is voltak kellemetlen vendégek).
Nem az a probléma, hogy alapból senki sem tud normálisan hozzáállni az adott helyzethez, a másik emberhez és aztán ezekből lesznek a szar pincérek meg a szar vendégek?
Ja, DE IGEN. :D

Emmett Brown 2019.03.15. 09:03:46

@Hivatásos Beszólóművész: nem tudnál semmilyen éttermet megfizetni ha az árak tartalmaznák a teljes bérköltséget.

Hivatásos Beszólóművész 2019.03.15. 09:06:40

@Emmett Brown: Ez az összes munkára ugyanannyira igaz vagy nem igaz.

funfun 2019.03.15. 09:10:53

Ugye, ez csak egy pamflet, ugye? Várom már azt is, milyen alázatosan kell felfolyamodni a kormányablak ügyintézőjénél, hogy meghosszabbítsa a személyinket, miközben bonbont és virágcsokrot nyújtunk át neki, természetesen a borítékba tett kis hálapénzről sem megfeledkezve. Vagy fodrász előtt otthon szépen megmossuk és kifésüljük a hajunkat, nehogy már szegény, agyongyötört hajszobrásznak kelljen a dzsuvás hajunkhoz nyúlnia. Az autószerelőhöz meg eleve szétszedve visszük a karburátort, nehogy bepiszkolja a kis kezét. A postán meg eleve pszichológussal járulunk a pulthoz, hiszen a sok tahó csekkfeladó már biztosan kikészítette szegény kisasszonyt, nem árt, ha van kéznél szakember, aki a kis lelkét ápolja.

Már a világevős posztnál kérdeztem, arról is lesz lista, hogy kell viselkednie egy pincérnek a vendéggel? Elég 20 pont, már az is nagy előrelépés lenne.

Megjegyzem, határon túl (nyugati irányban) még egy Sparba se tudsz úgy belépni, hogy ne köszönjön rád a személyzet, akár többen is, a vásárlótér területén.

Itthon meg ki megy pincérnek? Aki külföldön semmire nem jó, itthon se, de kénytelenek felvenni a selejtet, ha nem akarják lehúzni a rolót.

Emmett Brown 2019.03.15. 09:16:48

@Hivatásos Beszólóművész: egy lakásfelújítást sem tudnál kifizetni ha minden számlára menne, és az utolsó segédmunkás is a tényleges bérére lenne bejelentve.

funfun 2019.03.15. 09:17:01

@Emmett Brown: És akkor miből fedezi a tulajdonos a teljes bérköltséget, ha nem az árakból? És a szervízdíjból és borravalóból, amit a vendég fizet, tehát csak meg tudja fizetni a vendég, mert mindhárom tétel tőle származik, vagy nem? Tényleg nem értem, szerinted ki más biztosítaná a bérköltséget, honnan máshonnan lenne egy étteremnek, ha nem a vendég által ott hagyott pénzből? Minden tétele a vendég pénztárcájából/bankkártyájáról származik, vagy nem?

funfun 2019.03.15. 09:21:06

@Emmett Brown: És akkor miből fedezi a tulajdonos a teljes bérköltséget, ha nem az árakból? És a szervízdíjból és borravalóból, amit a vendég fizet, tehát csak meg tudja fizetni a vendég, mert mindhárom tétel tőle származik, vagy nem? Tényleg nem értem, szerinted ki más biztosítaná a bérköltséget, honnan máshonnan lenne egy étteremnek, ha nem a vendég által ott hagyott pénzből? Minden tétele a vendég pénztárcájából/bankkártyájáról származik, vagy nem?

öreg baka nem rakéta 2019.03.15. 09:32:59

@Ződ2000: A pincérek picsogása sokadik alkalom. Elfelejtik, hogy mi az ő dolguk.Majd akkor lesznek megtisztelve, ha a vendéget megfelelően fogadják, és tisztelettel bánnak vele.

Arcade Macho 2019.03.15. 09:45:38

@Error Macro: "A cikk mindössze arról ír, hogy hogyan ILLIK VISELKEDNI, ha étterembe"

arrol ir, hogy alazatosan hogyan kell felszopkodni a pincert...

öreg baka nem rakéta 2019.03.15. 09:53:54

@Emmett Brown: Igen, a jóságos tulaj saját zsebből fizeti a dufferenciát. Ugye, te nem a földön élsz?

Error Macro 2019.03.15. 09:59:57

@Arcade Macho: Ezt hol írja?
Ha neked ez az illő viselkedés, hol tanultad? Bizarr egy tanárod lehetett.
Biztosan találsz olyan pincért, akit meló után fel/le szopogathatsz, de el kell keserítselek, az emberek többsége nem ezért jár étterembe. :D

Error Macro 2019.03.15. 10:15:19

@funfun:
"határon túl (nyugati irányban) még egy Sparba se tudsz úgy belépni, hogy ne köszönjön rád a személyzet"
Ezen jót röhögtem, bárhol jártam nyugaton, a nagyobb és forgalmasabb üzletekben én köszöntem előre szinte mindig és nem szorult tőle ökölbe a seggem. :D

"Itthon meg ki megy pincérnek? Aki külföldön semmire nem jó, itthon se, de kénytelenek felvenni a selejtet"
Én külföldön pincér (is) voltam, itthon semmi pénzért nem lennék :D
A külföldön dolgozók közül sokan tanulnak bele a felszolgálásba az "asztalnál", nem egy nagy művelet, mindenre megtanítanak, de lehet ezt is suliban tanulni, ha hosszabb távra tervez az ember.

W. Pisti · https://vendelin.blog.hu/ 2019.03.15. 10:26:48

Ez kicsit nyersre sikeredet számomra.
Amennyiben a posztoló megengedi alábbi két linken kifejteném én is a véleményemet, ha nem kérem törölje hozzászólást.
1. Véleményem a mai vendéglátásról blog formájában:
vendelin.blog.hu/
2. Mert még mindig senki nincs teljesen tisztában azzal, hogy mi a különbség a borravaló és a szervízdij közt:
vendelin.blog.hu/2018/03/03/1_2_borravalo_szervizdij

Arcade Macho 2019.03.15. 10:48:51

@Error Macro: hol olvatsam?
"Sokaknak furcsán hangzik, de mint vendég is alázatosnak, előzékenynek, és udvariasnak kell lennünk"

alazatos... persze hunyaszkodjon meg az ember hogy a naccsagos pinczer urashagh az jol erezze magat...

Error Macro 2019.03.15. 10:54:00

@W. Pisti: Köszi! Végre valaki, akinek van valódi RÁLÁTÁSA a vendéglátásban zajló folyamatokra, a miértekre és a hogyanokra.
Éljen. lehet olvasni! :D :D

Error Macro 2019.03.15. 11:02:12

@Arcade Macho: Alázattal NEM a pincérrel szemben kell viseltetni, hanem maga a vendéglátás és a gasztrokultúra felé, amelyet a hely képvisel.
Hogy a blogíró hogy gondolta, nem tudom, remélem ő is így és ez a jóindulatom jele, ami sok ideböfögő tahóból hiányzik.

Alázatosnak soha semmilyen körülmények között nem kell lennie senkinek senkivel szemben. Vendég vagy, viselkedj ehhez méltón, ha pincér vagy, viselkedj ahhoz méltón.
Érdekes módon az előzékenység nem szúrt szemet: elmondom, ez nem azt jelenti, hogy előzd be a pincért, mikor az asztalhoz vezet :D
És az udvariasság sem azt, hogy az udvaron leszel kiszolgálva. :D

funfun 2019.03.15. 11:02:17

@Error Macro: Ezek szerint nem egyfelé jártunk.

Írod, pincér IS voltál. Akkor is ez az ökölbe szorulós segg stílus volt? Meg hogy jót röhögtél? Mert a stílus maga az ember. Szalonképtelen az, aki így reagál, még ha nem is ért egyet valamivel.

Sinnerman17 2019.03.15. 11:09:20

@Error Macro: "...."nehogymáadjakborravalót" szemétrevaló hozzászólót régen hordott össze a szél..."

Lássuk a szervízdíjat:

2005. évi CLXIV. törvény 2. §-ának 30. pontja:
vendéglátás: kész- vagy helyben készített ételek, italok jellemzően helyben fogyasztás céljából történő forgalmazása, ideértve az azzal összefüggő szórakoztató és egyéb szolgáltató tevékenységet is;
26/2009. (X. 16.) ÖM rendelet:

A 71/2005. (IX. 27.) GKM rendelet] 1. § (1) és(2) bekezdéseinek helyébe a következõ rendelkezések lépnek:
„(1) A felszolgálási díj a kereskedelemrõl szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. §-ának 30. pontja szerinti vendéglátáskeretében a vendégek felszolgáló közremûködésével történõ kiszolgálásáért felszámított külön díj.
(2) A fogyasztó részére adott számlán, nyugtán a felszolgálási díjat elkülönítetten kell feltüntetni.”

71/2005. (IX. 27.) GKM rendelet - (1) és (2) bekezdés itt fent, (3) bekezdés és 2. § hatályon kívül helyezve:
(4) Az (1) bekezdés szerint felszámított felszolgálási díjat havonta kell a vendéglátásban közvetlenül – az üzletben – közreműködőknek kifizetni. A kifizetésnek meg kell egyeznie a felszolgálási díj befolyt összegének – külön jogszabályokban meghatározott – adókkal és járulékokkal csökkentett hányadával.
(5) A felszolgálási díj közreműködők közötti felosztásának szabályairól, arányáról az üzemeltetőnek – ha a munkahelyen munkavállalói érdekképviseleti szervezet működik – az érdekképviseleti szervezettel kell írásban megállapodnia. Ha a munkahelyen munkavállalói érdekképviseleti szervezet nem működik a felszolgálási díj felosztásának arányáról az üzemeltetőnek a közreműködőkkel kell írásban megállapodni.

Nekem ebből úgy tűnik, a szervízdíj gyakorlatilag egy megadóztatott borravaló, aminek a megfizetése a vendég részéről nem mérlegelhető, hanem kötelező. Vagyis az is megfizeti, aki adott esetben nem adna semmit, mert elégedetlen a szolgáltatással. Ezen a kötelező borravalónak a sorsáról a dolgozónak a munkaadójával kell alkudoznia.
Továbbra is tartom, nekem mindegy, hogy szervízdíj, vagy borravaló (nagyon elbaszott helynek kell lennie, ha nem adok, eddig összesen kétszer történt ilyen), de egyszerre csak az egyik.

akvaakva 2019.03.15. 11:14:58

Kedves Hozzászólók, Kommentelők!
Először is:
- rendkívül ritkán szólok hozzá bármihez is,
- nem csak vendégként ismerem a területet,
- újrahasznosított elektronokat, betűket, szavakat, gondolatokat, mondatokat írok, a szerzői jog, copyright Guttenbergé és a többi jogtulajdonosé.

Nem a munkájukat becsületesen végző (és néha esetleg tévedő, hibázó, estleg megbántott, kizsákmányolt) szolgáltatókat támadom. (Btw: nem kötelező pincérnek menni!)
Köszönöm az összes kommentelőnek a hozzászólást (nem én vagyok a szerző!), a tegnapi fáradt estén és ma reggel sírva-könnyesre röhögtem magamat, bearanyoztátok a mai napomat!

Oké, elismerem, vannak paraszt/felbaszott ügyfelek, benne van a pakliban.

Hanem amikor elkezdtem olvasni ezt a "cikket", (fost), ami valami portál címlapon jelent meg, akkor frankón azon kezdtem el gondolkozni hogy elmegyek elmegyógyászhoz, mert kúúúrvára másképp gondolom a felvetett témát.

Cardiobascuralis-t idézem, mert nem tudom jobban leírni:
Ezt a sok faszságot honnan szedted?
Baszd meg, ez még a feleségeddel szemben is a tipikus papucs viselkedés, nem egy pincérrel szemben.
ALAPFOKÚ TISZTELET OKÉ, DE BASZD MEG, NEHOGY MÁR A SZÁNTÓFÖLD TRÁGYÁZZA MEG A GAZDÁT.
Eleve onnan, hogy alap, hogy a személyzet köszön előre, ha bemész bárhova, nem a vendég, a többi mérhetetlen baromságról nem is beszélve."
"A szervízdíj a közhiedelemmel ellentétben nem azért van, hogy a borravalót helyettesítse"
Hát mi a faszomért, te szerencsétlen segg?

Ha ___ÉN___ mint melósember kimegyek dolgozni a pincérhez vagy bárki máshoz, akkor
1. köszönök,
2. elvégzem ami a munkámhoz, a feladatomhoz tartozik, de se nem ugráltatom az ügyfelemet mert én vagyok a szakember, se nem szopom le a pénzéért.
És igenis udvarias vagyok hozzá a józan mértéken belül, mert ügyfél, tőle kapom a pénzt, amit másnap reggel elviszek a péknek, aki engem is udvariasan fogad, és kenyeret, sőt kalácsot ad.

De nehogy már akármelyik szereplő elvárja a másiktól hogy akár azért mert pincér vagy, leszopkodjunk, se a "vendég" ne várja el hogy most a kaján-pián kívül le is lesz szopva.
(Egyébként meg az van, a világon mindenhol, hogy nem kifizetődő a pincérekkel, (ápolónőkkel, bírókkal, a börtönőrökkel stb.) baszakodni, mert mosolyognak egy sunyit, bólintanak, aztán beleszarnak a kajádba, meg a bírók az egész életedbe, aztán csak nézel hogy "pedig milyen jól megmondtam a köcsögnek, most meg hirtelen szarízű lett az étel és az élet is...)

Az ilyen faszom "cikk"eket szerintem meg valaki vagy
provokációból írja, vagy állami megrendelésre, hogy a pincérek legyenek a fő ellenségek, vagy
valami elkúrt beteglelkű, sértett, egynapos "pincér", valami széplélek, talán eltévedt pedagógus vagy bölcsész vagy valami hasonló lény.

Indítani fogok egy olyan felületet, ahol a nem kommentelhető cikkeket is lehet majd kommentelni, és nem fogom törölni a "kellemetlen" kommenteket, mert ezek a trágyánál is értéktelenebb "blogok" egy kalap szart érnek - ELLENTÉTBEN a KOMMENTELŐK (többnyire) nagyon józan válaszaival és elemzéseivel !

Már rengetegen írták:
a cikk egy határ szar, bezzeg a kommentek AZZZ KIRRRÁLYÁLY !
Búcsúzok egy szar amerikai dumával:
Legyen szép napotok és szarjátok le a hülyéket!

Swimmer
(Éljenek a korrekt szolgáltatók!)
(a cikkíró meg szarjon sünt.)

Utóirat 1. annak a pincérnek, aki beszólt azért mert valami kaját nem késsel-villával szabályosan úgy ettem ahogy az illemtankönyvekben le van írva:
Nem viselkedtem illetlenül, a pénzemért úgy eszek ahogy akarok, míg mást nem sértek vele, és a kurva anyádnak szólj be.

Utóirat 2. azoknak a pincéreknek, akik egy "kúúúrvamenő", indokolatlanul kúúúrvadrága helyen beszóltak, amikor bementünk a társammal, tisztán, józanul, jólöltözötten és kultúráltan és éhesen-szomjasan, kértünk valami kurvadrága kaját, és vizet, igen bazmeg VIZET kértünk hozzá. Nem, nem kétezer forintos Perie gleccservizet hanem két nagy pohár csapvizet, továbbá a kaja mellé, a tányér szélén lévő zöldségeket is megettük.
A pincérek meg a szomszéd boxba beállva, fennhangon cikiztek ki.
A társam megkért, ne basszam szájba őket, mert akkor egy köcsög bíró majd megint engem fog elítélni, így hát fizettünk, eljöttünk, majd másnap végigtelefonáltuk kb. 50 környékbeli ismerőst meg ügyfelet "csak úgy" plusz "véletlenül" elmeséltük, hogyan jártunk ebben a divatos étteremben.
Na szóval ezeknek a pincér-utánzatoknak üzenem: a kurva anyátokat, megveszlek kilóra, mert csicskák, száz forintos ruppótlan kutyák vagytok.
(és nem azért vagytok kutyák, mert ruppótlanok vagytok, nem is azért mert csicskák vagytok, hanem ti azok vagytok egyszerűen.)

Error Macro 2019.03.15. 11:18:59

@funfun: Miféle szalonhoz kellene képesnek lennem? Úgy vágyom egy szalonba, de soha nem vesznek be, mert azt írom, hogy "segg", meg hogy "röhögés":D
Milyen nyelvezettel kellene készülnöm, Shakespeare összessel? Ott is elhangzik, hogy "segg" ,meg hogy "röhög".

Egy blogbejegyzés kommentmezőjéhez ,ami alatt mindenki a kis véleménykéjével fikázza (sokszor vállalhatatlan módon) olyan emberek munkakörét, amiről fogalma sincs; szerintem pont beférnek ezek a kifejezések.

A "stílus maga az ember"-vigyáznom kell, nehogy olyan patyolat legyek, mint te, mert még beveszenek valami "szalonba" :D Stilisztikai szempontok miatt teszel megjegyzést, nem tartalmiak miatt, az rólad is elmond valamit.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2019.03.15. 11:33:08

Nem futószalag? Konkrétan kb. be van lőve, meddig esznek az emberek az egyes asztaloknál... Körülfordulási idő van...

Ne ülj be kávéra-> na ne már... Ha nem éri meg, írja ki az étterem,hogy nem adnak ebédidőben csak kávét, s viselje következményeit...

Szervizdíj meg a bunkóság teteje a helyek részéről. Az étterem lényege, hogy van felszolgálás. Nem valami plusz szolgáltatás. Írja ki szépen annyival drágábbra a kaját, ne borravalónak álcázva húzzon le...

Sinnerman17 2019.03.15. 11:53:48

@Error Macro:
Elolvastam, és továbbra is úgy gondolom, hogy ez munkaadó és munkavállaló közti probléma. Az étlapon van az ételnek egy szabott ára, a fogyasztásomra rászámolok 10-15%-ot, ahogy a kerekítés sikerül, és annyit fogok fizetni. Az, hogy ezen hogyan osztoznak az étteremben, egyszerűen nem az én dolgom. Tisztességes helyeken - ahol nincs szervízdíj - a borravaló is egy nagy közösbe megy, hogy az osztásnál a szerencse-balszerencse faktort ellensúlyozzák egy kicsit.
Olvasd el a 71/2005 (4) bekezdését még egyszer. Az (1) bekezdés szerint felszámított felszolgálási díjat havonta kell a vendéglátásban közvetlenül – az üzletben – közreműködőknek kifizetni. A kifizetésnek meg kell egyeznie a felszolgálási díj befolyt összegének – külön jogszabályokban meghatározott – adókkal és járulékokkal csökkentett hányadával.
Vagyis a munkaadónak törvény értelmében ki KELL fizetnie az üzletben közvetlenül közreműködő számára a beszedett szervízdíj egészét. Eszerint a törvény értelmében a szervízdíjat én - mint vendég - az üzletben közvetlenül közreműködő számára fizetem. Pont mint a borravalót. Emiatt elfogadhatatlanok a "bújtatott áremelés", meg az "ebből fedezik a dolgozó bérét" érv. A más adóteher miatt elkülöníthető, hogy a munkavállaló mennyi fizetést, és mennyi szervízdíj utáni jövedelmet kap. Álljon ki a dolgozó magáért, ha kevesli a fizetését és/vagy nem kapja meg azt a pénzt, ami a törvény szerint a szervízdíjból jár neki. De az, hogy kiáll-e magáért, ismeri-e a jogait, megint csak: nem az én dolgom. Nem adok duplán borravalót azért, mert valaki tájékozatlan, vagy átveri a főnöke.

Emmett Brown 2019.03.15. 12:11:14

@funfun: egyszerűen nem teljes bérköltséget fizet, hanem nem jelenti be annyira az embert amennyit van/kap.

Sinnerman17 2019.03.15. 12:19:19

@Emmett Brown:
Pont mint az építőiparban. Amikor kifizeted a vállalkozót, rádobsz 10 százalékot a talpasoknak is?
Költői kérdés volt.

barker 2019.03.15. 13:21:25

Az éttermeket és pincéreket megrovó kritikák nagy része mind igaz.Az étterem is szolgáltatást nyújt mégpedig szolgáltatni jól csak úgy lehet ha van benne szükségszerű alázat és és szolgálatra való egészséges hajlam.Tehát hiába érzelgősködik bárki aki itt dolgozik igenis szolgálni kel mégpedig nem akárhogy.Addig ne követelőzzön senki jattot szerviz díjat stb.Majd mikor ezt megérzi a vendég akkor ha kell ad erőn felül is ha van miből.Lehet ,hogy úgymond jó a pincér de szar a hely, kívánnivalót hagy a kaja után mosdó pocsék stb akkor sokszor ez is meghatározza az elismerést,ne csak mindig a pincérre gondoljunk.Nagyon fontos még ha tudni akarják a pincérek az igazi szakma alázatát hát nézzenek meg egy Kabos film idejében játszódó vagy korabeli filmeket a szolgáltatásról. Elfognak ámulni mégsem látnak benne "csicska" jellemet.Nem szakma béliként szólok bele de az anyám vendéglátós volt a régebbi időkben és rajta keresztül levő infók alapján teszem e hozzászólást.Na most döngölhettek a földbe.

Emmett Brown 2019.03.15. 13:27:57

@Sinnerman17: ahol én toltam, ott a jatt sima bónusz volt, a fizun felül. Normalis helyen így működik a dolog.

Persze olyan is van, ahol a jattot behúzza a tulaj, vagy abból fizeti a fekete lóvét. De azt érzékelni fogod a felszolgáló nulla hozzáállásán.

Sinnerman17 2019.03.15. 13:37:34

@barker:
Amúgy a legjobb tapasztalatom egy relatíve fiatal, akkoriban harminc körül járó sráccal volt egy olyan helyen, ahová menüzni jártunk. Tudta melyik étel, milyen alapanyagokból készül, tekintettel a vegákra és az allergiásokra, képben volt, hogy aznap reggel milyen minőségű alapanyagok jutottak a séfnek, ehhez mérten az ajánlásaival befolyásolta a mi választásunkat is. Tájékozott és megnyerő volt, el is érte, hogy visszamenjünk fogyasztani akkor is, ha nem volt "nullszaldós déli menü."

barker 2019.03.15. 13:37:38

@Emmett Brown:

Na látod pont emiatt szar le az ápoló a kórházban nulla hozzáállásán na de ez így nem helyes,ne keljen már nekem szánalomból mindegy milyen címszó alatt fizetnem mások helyet.Ha mégsem adok száz oka lehet ne legyek már ezért kiutálva a világból,kurva életbe mindenűt Magyarországon mások tudnak sikeresen sztrájkolni itt miért nem lehet?Amúgy is most nincs munka erő.Részben azért mert így is megvannak fizetve csak hát ez már ott is keveslik, mert másokhoz mérik magukat.

barker 2019.03.15. 13:43:53

@Sinnerman17:
Emberileg is piac szerint is ezek az alapok ha erre épít valaki jól jár mert még vagyunk akik értékelik ha valaki nekünk szenteli a figyelmét a munkája által.És hosszú távon bizony nagyon nagyon megéri lehet,hogy 20% lassabban gazdagszik de itt teszi le a dinasztia hosszútávú alapjait.Ide jogosan lehet majd írni,hogy alapítva xxxx-ben.

Error Macro 2019.03.15. 13:54:06

@Sinnerman17: Rendben, e kérdésben nagyjából egyetértünk a "nehogymáénadjakborravalót" azokra vonatkozik,akik amúgy meg vannak elégedve a szolgáltatás színvonalával, NINCS szervizdíj, de valamiért mégsem adnak borravalót, hogy smucigságból, elvből vagy miért, azt nem tudom.

Eddig idehaza Magyarországon egy hely volt, ahol kifogásoltam a kiszolgálás minőségét és ezt szóvá is tettem a fizetésnél, ezért elmaradt a borravaló. A pincér persze anyázott, ezért beszélnem kellett a főnökével, hogy ez így senkinek sem jó, kezdjen valamit az alkalmazottal, szerencsére a pasas normális volt, én pedig emiatt azóta sem nézem le a pincéreket, mert ilyesmi előfordul sajnos.
Viszont voltak olyan helyek, ahol jó volt a személyzet és jattoltam is.
Arról sincsen konszenzus, hogy mennyi az annyi, ha borravalót adsz, de nagyobb fogyasztás esetén 4-7% az alap, ha meg voltál elégedve, de viszont ha NAGYON elégedett vagy, mehet a 10-15%, vagy amennyit gondolsz - ez mind arra vonatkozik, ahol NINCS szervizdíj. Ha meg türhő a személyzet, keress másik helyet, nekik szar, ha nincs forgalom :D

funfun 2019.03.15. 14:01:22

@Error Macro: "Stilisztikai szempontok miatt teszel megjegyzést, nem tartalmiak miatt, az rólad is elmond valamit. "

Tartalmi kérdésekről már elmondtam a véleményem feljebb, pont amire te nem tartalmi választ adtál, ahogy most sem, amikor ezt írtad. Most akkor magadat is jól leosztottad ezek szerint?

funfun 2019.03.15. 14:06:36

@Emmett Brown: "egyszerűen nem teljes bérköltséget fizet, hanem nem jelenti be annyira az embert amennyit van/kap"

Ami ugye törvénytelen. Mint ahogy az is, hogy nem nyugtát adnak sokszor, csak nyugtának látszó rendeléslapot, összegekkel. Na az ilyen adózatlan bevételből fedezhetik a fekete fizetéseket, amíg a NAV hagyja. De nekem, vendégnek, miért kell ezzel kalkulálnom, hogy ja, itt egy adócsaló tulajdonos van, akkor vastagabb jattot kell hagynom?

barker 2019.03.15. 14:19:26

@funfun:

nekem, vendégnek, miért kell ezzel kalkulálnom

Hidd el nem kéne kalkulálni csak már akkor is szar alaknak néznek ha nem adsz a maszek taxisnak,fodrásznak,éttermesnek független hogy tart alkalmazottat vagy sem nem a mi dolgunk fogyasztóknak megoldania a házi manipulációjukat.De már a "paprika huszár" rongyos gatyában is add jattot a kisboltosnak de milyen nagyvonalú dumával Így hogy maradhat..

Emmett Brown 2019.03.15. 14:22:17

@funfun: miért kéne vastagabbat hagyni? Ha elégedett voltál akkor adjál, ha nem akkor nem.

Amúgy meg a legalja franchiseokat, meg a tényleg top helyeket leszámítva mindenhol van turpisság. Különben nem tudnád megfizetni (csak az egyik végletnél szemetet kapsz, a másikon meg ki is fizeted).

A NAV az áfára ugrik, a bejelentést nem bolygatják hacsak nem fullfeketén dolgozik valaki.

Error Macro 2019.03.15. 14:24:18

@funfun: Okés.

1.)Azt írtad: "Várom már azt is, milyen alázatosan kell felfolyamodni a kormányablak ügyintézőjénél, hogy meghosszabbítsa a személyinket, miközben bonbont és virágcsokrot nyújtunk át neki, természetesen a borítékba tett kis hálapénzről sem megfeledkezve."
Szerencsésen esel át a Lófej nebula túloldalára, remélem nem ütötted meg magad :D Az udvariasság NEM a nyalizás és a porban csúszó megalázkodás. Annyira szeret mindenki túlozni, hogy az igazát bizonyítsa, de ettől csak nevetségessé válik. Némelyek idegbeteg kommenthuszárrá is.
2.) Szerintem nagyon kevesen állnak oda dzsuvás hajjal a fodrász elé. Én mindig megmosom a hajam, mielőtt fodrászhoz megyek, függetlenül attól, hogy ő is megmossa-e nekem.
3.) A többit most nem részletezem, nyilván hasonló túlzások és szatirikus megmondások...

Egy mosollyal és "jófejséggel" (értsd: udvarias, emberi bánásmóddal) mindig többre mentem a hivatalokban, postán, vagy amikor szakemberek segítségét vettem igénybe (persze nem lett jutányosabb semmi, de gördülékenyebben mentek a dolgok és nagyobb öröm volt üzletelni is). Semmi stressz. Te is lazíts inkább, hosszú hétvége van :D

funfun 2019.03.15. 14:45:50

@Error Macro: "Annyira szeret mindenki túlozni, hogy az igazát bizonyítsa, de ettől csak nevetségessé válik. Némelyek idegbeteg kommenthuszárrá is." Írja olyan valaki, aki túlzó idegességgel reagál 10 (!) kommentben. Az biztos nem komment huszárkodás, ugye?

élhetetlen 2019.03.15. 14:54:58

Hosszú, így csak két ponthoz.4, „Kézlengetéssel, csettintgetéssel, … soha ne hívjuk fel a figyelmet magunkra.”. Legyen csak 10-15 asztal. A pincér viszi ki a kaját, arra ia figyelni kell, és a talajra is, nem ejtett-e valaki egy kést a lába elé. Visszafelé ugyanez az üres tányérokkal. Én meg ülök, és várom, hogy felvehessem vele a szemkontaktust. Persze. Ha intek, az belefér a periférikus látásába, és jön. 16. „Ha az étlapon egy étel körettel együtt van feltüntetve, az azért van, mert a séf így alkotta meg az ételt.”. Akkor főzzön, és rendezzen kiállítást minden nap a főztjéből, ne etessen. Még nem voltam olyan helyen, ahol, ha rizs volt a köret, ne lehetett volna sült krumplit kérni helyette.
Ez már csak poén, van lehetetlen vendég is. Héviz, nagyon jó kis éttermet választottam, hat asztal, nincs tömeg. A barátnőm cigány marhát rendelt, és a marhahússal nem vagyok túl jó viszonyban, valami sertést. A tulaj kijött, hogy ízlett, stb., és valami desszertet? Kösz, nem fér belénk. NÁLA MINDENT LEHET, ő kihozza a fél palacsintát is. Kösz, most nem. Másnap, Önnél tényleg mindent lehet? Igen. Kérhetek egy cigány marhát marha nélkül? Megkérdezi a séfet. Igen. Kérdezem, és mit szólt a séf. Azt jobb, ha nem mondja meg. De kihozták a burgonya ropogósomat az isteni mártással, áfonya lekvárral, dupla adag kakastarély szalonnával, narancszeletekkel. És még át is árazták olcsóbbra. Végülis nem kellett semmit pluszban csinálni, csak kihagyni valamit. Így is lehet.

Error Macro 2019.03.15. 16:34:23

@funfun: ugyan kérlek, jókat mulatok rajtatok, csak azt sajnálom kicsit, hogy beszéled az anyanyelvemet :D
Nevess egy jót ^^
subvito.eu/19-evad/19x04-youre-not-yelping/

Arcade Macho 2019.03.16. 00:00:07

@barker: "Hidd el nem kéne kalkulálni csak már akkor is szar alaknak néznek ha nem adsz a maszek taxisnak,fodrásznak,éttermesnek független hogy tart alkalmazottat..."

engem ketszer is szar alaknak akart volna nezni a hajlekony aztan ugy elkuldtem a faszba hogy csak pislogott mindketto
ugyanis ok is szar alaknak neznek...

amugy a megoldas az az, hogy leszarja az ember es csicskanak nezi a biorobotot, persze udvariasan ugy kell elkuldeni az anyjaba hogy meg o kerjen bocsanatot...
azert nem ertem ezt az alazatot... hogy most hajbokoljak meg hajlongjak a pincernek?

barker 2019.03.16. 10:40:33

@Arcade Macho:

most hajbokoljak meg hajlongjak a pincernek?

Szó sincs erről szerintem nem kellene ilyet tenni sőt a pénzedért ne is tedd, de ha már feltételeket szab az aki azért van,hogy kiszolgáljon az rossz.Kiszolgálni mint a nevében van az szolgálat,szolgálni becsülettel csak alázattal lehet nem egyenlő a megalázottsággal sokan itt hibáznak keverik a fogalmakat.De más, azt hova tenné a sok huszár amikor a bolt,a pincér az eladó a szakács a tulaj napi szinten átbassz pofátlanul de mindenben ám.Na itt hol az a híres önérzet,ha pofázol a verőlegénye kibassz az étterméből mondva csinált ürüggyel amit nem vesz a kamera ha van egyáltalán.Utána ők kérik ki maguknak,hogy még mi viselkedjünk fogyasztóként az ő elvárásaiknak mikor nekik kellene először maximálisan igenis alázattal kiszolgálni a vendéget. Elvégre azért megyek oda mert ezt szeretném a pénzemért,hogy kiszolgáljanak értsd nem én akarok akkor főzni stb.Horribilis összegeket lehet ám ott hagyni ,mire akkor a sértődöttség részükről .Természetesen nem az alja vendégről beszélek míg nekik mármint a kereskedelemben ,vendéglátásban,sajnos minden vendég az elvárásaik szerin egyforma.Csak bizonyos paraméterek szerint kellenél nekik.Nem kell ne hajolj egynek sem de ne is görbítsd meg őket az általad kifizetendő szolgáltatáson kívül.Hiszen nem szerelemből vannak ott igenis miattad,miattunk.

masada 2019.03.16. 11:44:52

Ne legyeünk bunkók a pincérrel de ez már azért sok! A vendég az úr!

W. Pisti · https://vendelin.blog.hu/ 2019.03.16. 14:09:57

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Mint fentebbi hozzászólásomban leírtam ez kicsit nyersre sikeredett.(Ha valakit érdekel, ott megtalálhatja az én bőbeszédű véleményemet is.) De hogy mégis miért születhetett meg ez az írás jól mutatják a kommentek is. Az emberek jelentős része mostanság élő dekorációnak – biorobotnak – lelketlen tárgynak – szolgának nézik, tehát egyszerűen nem veszik emberszámba a pincéreket! A cikk az egymás iránti tiszteletre akar rávezetni, (kevesebb sikerrel) ami mára jórészt kiveszett a gaszro-kulturából! Egy pincér semmivel se több, de nem is kevesebb egy vendégnél. A szakmát pedig nem alázattal, hanem szintén tisztelettel kell csinálni. Látom, nagyon sok embernek vannak negatív tapasztalatai, kérem akkor gondoljanak bele most a másik oldalba ahol ez naponta hatványozottan igaz.
Mivel több helyen is dolgoztam, étteremtől, rendezvényesen át, büféig (ez igazi nyugis helyen mondhatni nyugdíjas meló volt) had osszak meg pár szösszenetet Andersen nagy mesekönyvéből.
- Amikor a vendég sokadik köszönésemet se viszonozza és átgyalogol rajtam.
- Amikor a köszönésemre válaszul elkezdi sorolni hogy mi LESZ vagy még ez se.
- Amikor a vendéggel udvariasan közlöm, hogy a kuponja sajnos nálunk nem érvényes (jól olvashatóan rá van írva a beválthatóság helye és címe) erre a válasza és most idézem „Baszd meg” és ezt még elismétli vagy háromszor
- És folytathatnám..
Na most akkor gondoljuk el hogy ezt viselkedést minden nap átlag arányban tíz emberből nyolctól megkapjuk valamilyen formában. Kérdem én a becses kommentelőt, hogy érezné magát? És ennek ellenére csináljuk.
Tudom, nem kell ezt a szakmát választani, de mit csináljon ez a „hülye”, ha ennek ellenére szereti a szakmáját. Arról nem is beszélve mi lesz a vendégekkel, akik imádják, ha ki vannak szolgálva. márpedig mindenki imádja ha habzsi-dözsizhet ráfordított munka nélkül!!
Félreértés ne essék, tisztába vagyok vele milyen a szakmai / vagy nem is olyan szakmai felhozatal és ez hova vezetett mostanra! Ha tehetném, jó pár embert elküldenék erről a pályáról
Két apró megjegyzés még.
- Igen a bevitt ital-étel témakör valóban létezik és valahogy nem is értik meg soha, hogy mi a baj vele.
(pl.: NÉHIB, NAV, de legfőképp hogy ezek árusításából él meg egy vendéglátó egység. ez mondjuk olyan mintha egy autó kerékcseréshez aki árul felniket beállna egy tökidegen hozva a szakiját, vinné magával a kerekeket, meg az új felniket, de ott használja a gépeket, eszközöket, áramat, majd nem fizet semmiért és elmegy)
- Az ültetéshez pedig annyit, hogy általában a vendég oda ülhet ahol szimpatikus neki. vannak felülbíráló esetek, de ezek minden esetben a vendég javát hivatottak szolgálni! Például, mivel pálya beosztások vannak, ne legyen az egyik pincérnek nyolc-tíz asztala, míg a másiknak mondjuk csak kettő és a pincér két asztala közt ne legyen egy teljes étteremnyi távolság. Mindkét esetben az a cél, hogy a pincér több odafigyelést és jobb szervizt tudjon nyújtani a vendégnek
A szimpatikus koszos asztal pszichológiai ténye bizonyított, de az is több évtizedes tapasztalatból, hogy bárhogy mondja a vendég, hogy türelmes és megvárja a lepakolást, legritkább esetben lesz az!
Hiába pakolom a leggyorsabban, már az első tárgy felvétele közben inna valamit, már rendelné az ételt, már fizetne és menne, pedig épp csak leült!
Reménykedve, hogy visszatérhet a klasszikus vendéglátás ahol mindenki tisztelettel bánik a másikkal
egy pincér

mindenleben2kanal 2019.03.16. 21:33:51

Provokálsz, poszt toló? Így felkúrni az agyamat szombat estére... Köszönjek előre, üldözzem a pincért, jattoljak a jattra? Mi a faszom van itt, ez valami vicc???

bandigyerek 2019.05.05. 00:06:51

@Emmett Brown: Miért mi tartalmazza a teljes bérköltséget az árakon kívül??? állami támogatás, szponzioráció, vagy mi??

bandigyerek 2019.05.05. 00:12:47

@Error Macro: Végre, mert neked aztán nincs, ez látványosan tettenérhető.

bandigyerek 2019.05.05. 00:42:54

Naszóval, egy szónak is száz a vége, tisztelője vagyok a kétkezi munkának, lévén én is ezt művelem, de amit a szakácsok/pincérek/pultosok összerinyálnak, hogy milyen nehéz a dolguk, hát az szánalom, level száz.Semmilyen szakmánál nem tapasztaltam ezt ilyen ordas mértékben, pedig hát pöttyet több meló van egy cnc esztergályos, egy profi kemencekőműves, műbútorasztalos, könyvelő , informatikus, stb ,szakmai felkészülésében, mint egy pincérnek. Uff.
süti beállítások módosítása